wtorek, 21 kwietnia 2015

Suchy strumień

Zgodnie z planem po wykopaniu zagłębień na odpływy wody ze stawu, dzisiaj zaczęłam tworzyć tzw. suche strumienie. Woda w tych 'strumieniach' będzie jedynie okresowo, a kiedy jej nie będzie musi to jakoś wyglądać. Przestudiowałam dziesiątki zdjęć z ogrodów w wielu miejscach na świecie, by zrozumieć jak się to robi, ale też by poszukać modelu najbardziej mi bliskiego.  
W zasadzie zawsze powtarza się kombinacja kamieni różnej wielkości, od otoczaka do głazów, dno strumienia zwykle jest wysypane żwirem. Zwykle też suchy strumień wyłożony jest matą, co i ja zrobiłam. 

Po około 4 godzinach pracy powstał taki oto suchy strumień u mnie. Ma za zadanie zbierać wodę spływającą z terenów położonych wyżej i odprowadzać ją do stawu.



Dopóki nie zarosną skarpy utworzone nad strumieniem, wygląd tego miejsca pozostawia wiele do życzenia, inna też będzie kładka w tym miejscu. To tymczasowe rozwiązanie.


Rośnie u mnie mnogość dąbrówki, a że nie zawsze tam, gdzie chciałabym ją mieć, muszę zabrać się za jej przesadzanie. Mam jej tyle, że dywan dąbrówkowy na skarpie powstanie w jednym miejscu.


Trawa przesadzona w ubiegłym roku z bagien


A tu już moja mozga i inne szuwary


Dzień pracowity, ale nie morderczy, bo jak pracuję sama, robię to moim tempem, z przerwami, nie na siłę. Uporządkowałam też zasoby drewna, które dotąd były na ścieżkach, bo wiele jeszcze fajnych rzeczy z nich powstanie. Nie posiałam jedynie trawy, ale to ze względu na suszę. Nawet u mnie ziemia sypka, a że deszcz spodziewany (?) za tydzień, sianie poczeka.

Jutro czekam na wiadomość, kiedy przyjedzie mostek. Czwartek lub piątek ma być!

4 komentarze:

  1. Dobry pomysł ze strumieniem, oby woda zrozumiała, że ma nim płynąć.
    Te niebieskie kwiatki to chyba bluszczyk kurdybanek. Czy wiesz, że można go dodawać do sałątek?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ewo, obserwowałam pływy wody na mojej działce przez rok. Wykopałam niecki tam, gdzie woda zwykle płynęła, więc jest szansa, że posłucha ;-)
      Czyli to nie dąbrówka jak ja i Basia myślimy? Wyglądają podobnie.

      Usuń
  2. Bardzo fajne! obecnie ja będę też robić strumień i szukam inspiracji.
    Jak sprawdza się ten strumyk po kilku latach? Proszę poradź, czy zakładając warto na coś zwrócić uwagę by widok cieszył oko przez lata.
    Pozdrawiam, Asia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zobacz jak płynie woda po dużych opadach. Strumień suchy - czasem mokry ;-) - służy do zbierania i prowadzenia wód gruntowych tam, gdzie MY chcemy.
      Druga sprawa to mata pod kamienie - musi być i nie żadne agro, tylko czarny plastik, ale przepuszczalny. Taka czarna mata z zielonym paskiem np. LM. Inaczej kamienie zarosną Ci w rok. Położyłam agro, pokazywałam zdjęcia po roku. To było zielone koryto, kompletnie zarośniete. Jest jeszcze kwestia gdzie masz działkę. Moja to szczere pole.

      Usuń